Tuesday, August 01, 2006

KINGA & MARGARET

Beckett "nem szeret utazni", de Blair tavaly £2.000.000-ot repült el.


Egy hosszabb cikket olvastam egy nemrégiben kivenezett külügyminiszter-asszonyról, akinek már a jelölése is sokakat meglepett. Nem volt külpolitikai és diplomáciai tapasztalata, sőt érdeklődése sem. Az előző kormányban azonban miniszter volt és így a magyarázat szerint „volt alkalma európai minisztertársaival tárgyalni és egyeztetni”.

A miniszterasszony tevékenységével szemben kinevezése óta sem oszlanak a kételyek. Interjúiban nem túl meggyőző, külpolitikailag nem túl aktív, nem tudni mi a stratégiája, az elemzők kisebb bakikat szúrnak ki ténykedésében és igencsak azt a benyomást kelti, hogy legfőbb erénye, hogy hagyja érvényesülni főnökét, a külpolitikai babérokra vágyó miniszterelenököt.

Hol járunk?

Hasíthat belénk a vágóistváni kérdés, és a cinikus szemlélődők rögtön ré is vágják: a Bem rakparton! De nem. Vagy legalábbis még nem. A londoni Foreign & Commonwealth Office-t vezető Margaret Beckett tevékenységét bírálja a mai Guardianben több megszólaltatott szakértő is.

Margaret-tel most az a baj, hogy Jack Straw-val ellentétben nem rohangál a Közel-Keletre, sem Iránba, amellyel Washingtonnak nincs diplomáciai kapcsolata, míg Londonnak van. Nem folytatja a néhai Robin Cook „etikus diplomáciáját” sem. (te jó ég, ki emlékszik már arra, hogy valaha volt ilyen!) Tehát a brit diplomácia lehetőségeit kiaknázatlanul hagyja.

Na most jön a Bem rakpart

Göncz utazna, de a Közel-Kelet is "távol van" - NATO Photo

Kinga persze nem a világ valaha volt legnagyobb birodalmának romjain vezeti a diplomáciát, bár a trianoni traumát meg nem emésztő politikusok is valami hasonló indíttatásból gondolják, hogy Budapest regionális vezető szerepre predesztinált.

De azért akár ő is rohangálhatna, ha másért nem legalább azért, mert közelről talán „könnyebb megérteni az eseményeket”. A FigyelőNet-nek ma azt nyilatkozta például Libanon kapcsán (Kinga, nem Margaret), hogy a harcok „mielőbbi beszüntetése” mellett, még a libanoni hadsereget is meg kell erősíteni, le kell fegyverezni a Hezbollahot, és a térség- és Izrael biztonságát is garantálni kell.

So far, so good. Mégha egy kicsit washingtoni wish-list ízű is a dolog. Van olyan kommentátorunk is, aki korábbi kérdésemre – és a hasonló súlyú nyilatkozatok elkerülése végett is – például egyáltalán nem tartana fenn külügyminisztériumot, illetve a különböző funkcióit felosztaná az „illetékesebb” minisztériumok között.

L’Europe

Michel liften utazik, és olyankor beszól a franciámra...

Ehhez az állásponthoz adott érveket Louis Michel volt belga külügyminiszter a belga RTBF mai adásában amikor azt mondta: „semelyik európai állam nem mondhatja magáról, hogy valódi nagyhatalom és semelyik európai állam nem lesz képes egyedül befolyásolni a nemzetközi válságokat, addig amíg nem lesz közös európai külpolitika”.

Michel-nek ebben – az euro-föderalisták nézőpontjából – igaza is lehet, de London és Párizs – mert nekik szólt a megjegyzés – nem azért járják „saját” útjukat, mert feltétlenül nagyhatalomnak képzelik magukat. A verseny azért zajlik, milyen legyen majd a közös európai külpolitika, ha egyáltalán lesz egyszer.

Kinga a minap egy tévéinterjúban ugyan nagyon meggyőzően magyarázta a közel-keleti válság kapcsán, hogy majd Brüsszelben kialakul az álláspont, mert „mint tudja Európának közös kül-, és biztonságpolitikája van”.

Nos, nincs. Vagy ami van, a legkisebb közös többszörös megkeresése, nehezen nevezhető annak. A külpolitika ezért sem „közösségi politika”, bár valóban az EU tagállamai ülnek az asztalnál, és Javier Solana személyében – titulusát leszámítva – az EU-nak külügyminisztere is van.

Sajnos, nem igazán tudom elképzelni, hogy az Unió – a jelnlegi konstellációban – sokkal több alternatíva közül tudna választani, mint amelyek London és Párizs nevével fémjelezhetők. Atlantista, Amerikához húzó, intervencionista, a nemzetközi kereskedelemben liberális vagy ellenpólust képező, multipoláris világrendben gondolkodó, protekcionistább, enyhén opportunista.

Márpedig amíg Budapest, Luxembourg, Koppenhága vagy Stockholm nem áll elő a fentiektől jelentősen eltérő és vonzó külpolitikai vonallal addig nehezen belátható, hogy miért lenne érdeke akár Londonnak, akár Párizsnak közösségi jóváhagyásra köteleznie magát – azaz feladnia külpolitikai szuverenitását – 23 „törpével” + a La Manche túlpartján fekvő riválisával szemben, hacsak nem biztos abban, hogy az ő elképzelése a meghatározó.

Nemzeti revival?

Éppen ezért, és mert enyhén euroszkeptikus hangulatban vagyok, úgy vélem nem lesz sokkal szorosabb európai külpolitika a közeljövőben. Addig pedig marad a nemzeti diplomácia, és amíg van, addig érdemes lehet jól csinálni. Lehet nyitni a Kárpát-medencén és a Balkánon túlra is!

Gyarmati múlt hiányában Magyarország sok helyen szívesen látott honest broker lehet, hasonlóan Finnország, vagy Norvégia diplomatáihoz. A haszon pedig nemcsak az „etikus diplomáciából” adódó „natural high” lehet, sőt nem is a Mol benzinkutak megjelenése, hanem a növekvő nemzetközi befolyás több olyan ügy iránti válthat ki szimpátiát, amelyek egyelőre csak Budapestnek fontosak.

De a magyar külpolitikáról szóló elemzéssel úgy tűnik meg kell várnom az októbert, addigra hátha lesz zöld, vagy fehér „könyv” a kérdésről, vagy a Guardian fel nem fedezi magának Kingát is...

6 Comments:

At 8/02/2006 01:41:00 pm, Anonymous Anonymous said...

De mik Magyarország számára a fontos külpolitikai területek szerinted, ha már homályosan megemlíted? Továbbá hallottam e blog írójának szájából és olvastam egy kommentet is lejjebb, miszerint minek is beszélünk külpolitikáról, mi az egyáltalán, minek a külügy...Hát minek? Szerintem azért szüksége van egy országnak külügyi koncepcióra, vagy nem? Vagy az is kérdés, hogy mit értünk külügy alatt? Pontosan nem követem Göncz Kinga nyilatkozatait, de nyílvánvalóan megmelengette a szívemet, amikor elhangzott a szájából, hogy Magyarországnak ki kell találnia a helyét a világban...Hát ja, jól ki kellene. Valami fénysugár felderült, tényleg végre túlléphetünk a határontúli problémán. Vagy ti ezt nem így érzitek? Én optimista vagyok. Mi vagyunk állítólag a Balkán kapuja Európában. E kijelentés homályos tartalmával talán még azonosulni is tudok, azaz hogy van dolgunk a déli szomszédainkkal. És akkor bejön Törökország kérdése is, itt is lenne mit keresnünk. (Tényleg eltörlik a déli harangszót piszíből, ha Törökország EU tag lesz?) És jut eszembe, ki találja ki a külügyi koncepciónkat, helyünket a világban? Mit akar a magyar nemzet?:)Mondom már régóta, legyen a külügy belügy. Oh, a jól lerágott kérdések. Én bírnám, ha a brazil és a Tokaj-hegyaljai borászok exchangelnének szőlőtermesztési módszereket. (Ami pedig már csak az én izém: külpolitikánkra pedig szépen rátelepedhetne nemzetközi fejlesztési koncepciónk, jelentsen ez bármit is épp, amiből szintén nincs egységes az EU-ban, de hangsúlyos és megfelelően homályos irányvonalak adottak... Gondolom, afrikás barátaink örülnek, hogy az EU-ban most Afrika az elsődleges fejleszteni való térség. Azaz, az e kontinensre irányuló gazdasági/társadalmi fejlesztési tevékenységekre (idesorolja a kormány a hadászati és adósságelengedési akcióit is) vannak nagy, elérhető zsozsók. Na, de mit akar Magyarország pl. Afrikától? Ha lenne EUs koncepció, bizonyára leoszthatnák, hogy a volt gyarmatosító tagállamok nyomuljanak Afrikában, mi meg figyeljünk csak szépen a Balkánra, a lengyelek és a Baltikum az oroszokra, Ukrajnára, Moldovára, Fehéroroszországra és a Kaukázusra, volt Szu országokra). B

Hát igen, igen, ez itt néhány lerágott téma feldobása, de az okos cikkek írójától várok pár kérdésre választ is, főleg a mire jó a külügy témában...

 
At 8/02/2006 01:44:00 pm, Anonymous Anonymous said...

Ja, és a mi külügyminiszterünk sokkal helyesebb, mint ez a citromfejű brit. B

 
At 8/02/2006 01:58:00 pm, Blogger id said...

Dear B,
Én sosem érveltem a külügy vagy a "külpolitika" megszüntetése mellett, de - ezt majd kifejtem talán egyszer - sokkal fontosabbnak tartom, hogy egy ország tudja, miként akar viszonyulni a globális ügyekhez. Azért támogatja Kyotót, mert "mindenki" ezt teszi, vagy mert etikus, vagy ez az érdeke, mert elsivatagosodik a Kárpát-medence, vagy nem támogatja, mert gazdasági érdekei ezt diktálják? Vagy mit gondol az észak-dél migrációról? Ellenzi, mert "mindenki boldoguljon ahol van", ellenzi, mert etikusan inkább megadná a lehetőséget (és ezt hogyan újabb száz kérdés), hogy ne kelljen migrálniuk, vagy támogatja a szelektált bevándorlást, mert Magyarországon 20-35 év múlva csak 8 millióan lesznek és nagyrészük nyugdíjas? Szerintem így érdemes "külpolitikát" gyártani, elképzelve, hogy milyen lesz a világ 5-10-20 év múlva, és ebben hova akar jutni egy ország. Emellett fontos, de már csak másodrangú kérdés, hogy mi az "üzenete" egy államnak: "a békés átmenet bajnoka", a "szabadság bajnoka", "a Balkán megmentője" stb.

 
At 8/02/2006 03:15:00 pm, Anonymous Anonymous said...

OKSZ, kösz, ezt így értem. B

 
At 8/02/2006 06:56:00 pm, Anonymous Anonymous said...

Index: "Sólyom László bírálja a magyar külpolitikát, amely szerinte túlságosan óvatos és követő stílusú. Megemlítette, hogy külföldi útjai előtt a Külügyminisztériumtól kapott anyagok gyakran "gyógyszövegek", és nem mindig érkezik érdemi válasz, ha megkérdezi, mi a magyar álláspont a konkrét kérdésekben. Megerősítette, hogy azt mondta Bush amerikai elnöknek, akkor utazik az Egyesült Államokba, amint a vízumot eltörlik. Így októberben is csak a kanadai magyarokhoz megy, az USA-belieknek pedig üzenetet küld."

 
At 8/03/2006 03:04:00 pm, Anonymous Anonymous said...

"Nem lesz magyar tagja a nők hátrányos megkülönböztetése ellen küzdő ENSZ-bizottságnak. A New York-i testületben eddig Morvai Krisztina büntetőjogász, az ELTE docense képviselte Magyarországot. Az ő négyéves megbízatása azonban idén lejárt. Utódja Pető Andrea, a zsidó-feminista Eszter Táska Alapítvány alapítója lett volna, de végül mégsem lesz magyar a bizottságban.

A hvg.hu írása szerint azért, mert Morvai Krisztina - köznapi nyelven szólva - megfúrta Pető Andreát az ENSZ-nél. Morvai ugyanis írt egy levelet a tagállamoknak, amiben a hvg.hu szerint - idézem - "saját kormányát vádolta meg, hogy izraeli nyomásnak engedve a következő négy évre nem az ő mandátumát hosszabbították meg, hanem egy cionista nőszervezet aktivistáját, Pető Andreát jelölték a posztra".

Sajtóhírek szerint a palesztin és beduin nők sorsát szívén viselő Morvai Krisztina nem volt jóban a magyar kormánnyal. A Külügyminisztérium szóvivője, Polgár Viktor ezt alátámasztotta az InfoRádiónak.

A kör bezárul

Morvai Krisztinát és Pető Andreát egyelőre nem sikerült elérnünk. Morvai a távirati irodának azonban eljuttatott egy nyilatkozatot. Ebben "visszavág" a Külügyminisztériumnak. Voltaképpen azt írja, hogy ő esküt tett független szakértő, tehát nem tartozhat engedelmességgel a magyar kormánynak.

Morvai Krisztina egyébként azt is állítja, hogy azért nem lehet tovább a bizottság tagja, mert az izraeli ENSZ-misszió megfúrta őt, amiért védelmébe vette a palesztin és az arab nőket. Ő úgy tudja, hogy Pető Andrea jelölését Göncz Kinga külügyminiszter támogatta.

Pető Andrea történész-szociológus a távirati irodának nem kommentálta a kínos történetet. Azt azért sajnálja, hogy nem került be a bizottságba.

A kör tehát bezárult: ha mindenkinek igaza van, akkor az a helyzet, hogy mindenki megfúrt mindenkit, ezért Magyarország nyilvánosan megszégyenülve saját magát golyózta ki egy ENSZ-testületből."

 

Post a Comment

<< Home